GEZONDHEIDSCENTRUM LOMBOK

SITUATIESCHETS

In Gezondheidscentrum Lombok, Utrecht, zijn vele gezondheidsdiciplines verzameld: Huisartsen, apotheek, fysiotherapie, consultatiebureau, tandarts, etc. Veel van de bewoners van de wijk Lombok zijn zich hier echter niet van bewust. Het Gezondheidscentrum zit in een prachtig pand aan de centraal in de wijk gelegen JP Coenstraat, maar alsnog weet niet iedereen het centrum even goed te vinden. Het Gezondheidscentrum Lombok zocht daarom naar manieren om meer binding met de wijk te creëren zonder de eigen kerntaken daarbij uit het oog te verliezen. Hierbij speelde een vernieuwde focus op preventie van gezondheidsklachten een grote rol.

OPDRACHT

De vraag van Gezondheidscentrum Lombok was: hoe treden wij meer in contact met de wijk zodat wij beter kunnen sturen op de bewustwording van een gezonde leefstijl en daarmee steviger inzetten op preventie. Met deze aanpak moet drempel verlagend werken voor mensen uit zwakkere milieus uit de buurt.

RESULTAAT

In drie sessies heeft Bureau Brick een communicatiestrategie voor het Gezondheidscentrum ontwikkeld. Bij de eerste en laatste sessie waren alleen medewerkers van het Gezondheidscentrum aanwezig. In de eerste sessie gingen we samen op zoek naar de elementen waar ze trots op waren en manieren waarop ze dat konden uitdragen.

De tweede sessie bestond uit organisaties en betrokken bewoners uit de buurt. In deze sessie werden de ideeën van Gezondheidscentrum Lombok getoetst. Daarnaast werd de behoefte gepeild naar een actiever Gezondheidscentrum. De algemene consensus was: laat iedereen doen waar hij/zij zelf goed in is en zoek vanuit daar de verbinding.

Apotheek Gezondheidscentrum LombokDe derde sessie bestond uit het concreet maken van de resultaten van de eerdere sessies. Handreikingen van buurtorganisaties werden ter harte genomen en mogelijke samenwerkingen besproken.

Het eindresultaat bestond uit een poster en korte handleiding communicatie ontworpen door RRook. De handleiding bestond uit concrete voorbeelden waarop het Gezondheidscentrum de samenwerking met de wijk op kon zoeken. Bijvoorbeeld door een culturele organisatie een diner te laten organiseren waar de huisartsen van het centrum bij aan kunnen schuiven om een korte presentatie te geven.

Een jaar later is het centrum daadwerkelijk meer actief in de wijk. Ze doen mee met wijk activiteiten en proberen waar mogelijk de verbinding op te zoeken met de buurtorganisaties.